Přihlášení





 

Nedokázali udržet krok s dobou

Proč museli zkrachovat už tři tuzemští výrobci kol, když ještě před několika lety se na jejich výrobky stály nekonečné fronty?

V polovině listopadu byl prohlášen konkurs na největšího českého výrobce kol, firmu Favorit Rokycany. V roce 1998 potkal stejný osud Esku Cheb. Tradiční výrobce jízdních kol následoval mělnickou Libertu, která je v konkursu již od konce roku 1997. Návrh na konkurs je podán i na čtvrtého výrobce kol - Velamos Sobotín.

Jejich osudy mají jedno společné - ani jeden z nich nedokázal využít současnou obrovskou módní vlnu zájmu obyvatel České republiky o cyklistiku a nepřežil v boji s konkurenty z Asie. Ani Favorit, donedávna v Česku téměř synonymum pro silniční kolo, není ryze českým výrobkem. "Dnes vyrábíme jen vlastní rámy a vidlice, ostatní komponenty dovážíme z Itálie a Nizozemí," uvedl ještě před prohlášením konkursu obchodní ředitel Favoritu Daniel Talčík. Tuzemský trh dnes ovládají prodejci kol z dovozu, nebo výrobky, které se v ČR montují z dovezených komponentů převážně z Asie. "Všichni tuzemští výrobci již zanikli, nebo balancují na hraně krachu, produkce kol v tuzemsku je dnes skutečně minimální," tvrdí Karel Říha z firmy Universe Agency. Podle jeho odhadu asijská produkce dnes představuje zhruba 80 procent všech prodaných kol v ČR. Universe Agency ovládla významnou část českého trhu s koly značky Author. Ačkoli se jedná o českou firmu, své výrobky si podle vlastních návrhů kompletně nechává vyrábět na Tchajwanu a ročně v tuzemsku prodá 60-80 tisíc kol. Podobnou strategii zvolila Brněnská firma Idea Sport, vyrábějící kola značky Amulet. Největším tuzemským výrobcem kol je dnes podle odborných odhadů firma Lion Group z Šumperka, která loni prodala na zdejším trhu 160 tisíc kol. Majoritní část výroby ale představují dětská kola. Dalším z vůdců na trhu jsou firmy Superior a litoměřická Sporting Style, jejíž výrobky se prodávají pod značkou Rock Machine.

Eska končí už definitivně

V případě Esky Cheb šlo zřejmě o prostou manažerskou neschopnost a špatný marketing. Eska totiž nedokázala zachytit nástup módy horských a trekingových kol a se svými zastaralými modely byla vytlačena z trhu asijskými výrobci. Zadluženou státní Esku Cheb privatizoval před několika lety Radek Záhejský. Nepodařilo se mu však získat žádný další úvěr ani strategického partnera, a tak postupně utlumil výrobu, rozprodal stroje a zařízení a propustil všechny zaměstnance. Zadlužený podnik přejmenoval na Vykoma, poslal jej do konkursu a sám podnikal dál se značkou Eska, kterou chtěl změnit v evropské logistické a montážní centrum cyklistických součástí Eska Trading. Ani to se mu však nepodařilo, a tak Eska Cheb definitivně zanikla. "Majitel prodal i značku Eska," uvedl Radek Štiřík z týmu majitele. Nyní přichází Záhejský s internetovým obchodním portálem Virtual World of Bike Components Eurocenter. "Celý projekt jsem v malém týmu lidí připravoval déle než 15 měsíců a ambice tohoto portálu jsou nemalé. Rádi bychom se stali největším obchodním portálem specializovaným na komponenty na kola v Evropě," informuje Záhejský. Po bývalé Esce zůstali nevypořádaní zaměstnanci, kteří soudně vymáhají dlužné mzdy za milion korun, a rozsáhlý chátrající areál bývalé továrny na jízdní kola blízko centra Chebu, ve kterém přes naléhání institucí stále zůstává asi 230 tun nebezpečného odpadu. V bývalé ne zcela utěsněné galvanovně dokonce zůstaly plné, čtyři metry hluboké vany jedovatých roztoků, které již několik let hrozí vážným zamořením půdy a spodních vod.

Liberta - klasický tunel

Na konci roku 1997 skončila v konkursu také mělnická Liberta. Také ona nedokázala srovnat krok se zahraniční asijskou konkurencí. Navíc však měla smůlu na majitele a manažery, jimiž byli bývalý ministr financí Ivo Svoboda a jeho poradkyně Barbora Snopková. Ti rozdělili Libertu na dvě části - životaschopnou a určenou k likvidaci, kam převedli většinu dluhů. Nakonec však zkrachovala i "perspektivní" část. Případ se dále vyšetřuje.

Velamos je před krachem

S nemalými problémy se potýká také sobotínský Velamos, kdysi největší továrna na bicykly v zemi. Ještě v roce 1993 vyráběl čtvrt milionu kol ročně. Po několika silně ztrátových letech je dnes Velamos značně předlužen a chybí mu peníze na výrobu. Jeho zaměstnanci byli kvůli nevyplaceným mzdám už několikrát ve stávkové pohotovosti. Velamos z potíží nedostala ani firma Joko, která prostřednictvím společnosti Czech Bikes ovládá také značný podíl na majetku asi nejznámějšího českého výrobce kol - rokycanského Favoritu. Na Velamos podali věřitelé už několik návrhů na konkurs. Velamos bude s nejvyšší pravděpodobností následovat osud rokycanského Favoritu, kdysi nejslavnější tuzemské značky kol. Už proto, že oba podniky mají od léta stejného majitele - lichtenštejnskou firmu Welt Marketing Consulting, která koupila stoprocentní podíl v kunovické firmě Kovl, která v obou společnostech drží rozhodující balíky akcií. Společnost Kovl získala majoritní podíly ve firmách Velamos a Favorit loni v létě, kdy je koupila od společnosti Czech Bike. Ta měla původně v plánu vytvořit na tuzemském trhu největšího výrobce jízdních kol s roční produkcí přes 300 tisíc jízdních kol. Oba výrobci jízdních kol již delší dobu čelili odbytovým a finančním těžkostem. Favorit vyrobil předloni 14.8 tisíce jízdních kol a prodal přes 18 tisíc bicyklů, zatímco v roce 1996 vyráběl okolo 70 tisíc kol. Výroba Velamosu ve stejném roce obnášela zhruba 100 tisíc kol, přičemž drtivou většinu produkce Velamos exportoval zejména na západoevropské trhy. Hospodaření Velamosu skončilo v roce 1998 ztrátou kolem 20 milionů korun proti rekordnímu prodělku 147,6 milionu korun v roce 1997. Také Favorit Rokycany spěl ke konkursu už dlouho. Už v roce 1999 ukončil hospodaření se ztrátou 29,5 milionu korun. Valná hromada Favoritu loni také projednávala návrh na likvidaci společnosti, který nakonec akcionáři neschválili. Závod Favoritu vlastnila od roku 1994 olomoucká firma Olpran. Převážnou část tamní produkce několik let tvořila kola s touto značkou montovaná z dovezených komponentů. Olpran se však posléze výhradně soustředil na potravinářskou produkci a svůj podíl ve Favoritu prodal. Několikerá změna majitelů firmě rozhodně neprospěla.

Podaří se ve Favoritu Rokycany udržet výrobu?

Přestože Favorit je od 13. listopadu v konkursu na návrh České konsolidační agentury, které Favorit dlužil 110 milionů korun, hodlá zde správce konkursní podstaty Viktor Liška zachovat výrobu jízdních kol. "Nyní přebírám účetnictví firmy a zatím nemohu odhadovat budoucnost kdysi světoznámého výrobce bicyklů. Výrobu se však budu snažit udržet, pokud to bude ekonomicky únosné," řekl Liška. V podniku podle něho dosud pracuje 80 zaměstnanců, což je zhruba stejný počet jako na začátku roku 2000. Firma ještě v roce 1998 vytvořila po několika předcházejících ztrátových letech čistý zisk 14,2 miliónu korun při celkových výkonech 249 miliónů Kč. O rok později však začala trpět nedostatkem provozního kapitálu, tím přicházela o zakázky a propadla se do ztráty. V roce 1999 společnost ukončila hospodaření se ztrátou necelých 30 miliónů korun a provozní výnosy meziročně poklesly o 160 miliónů na 89 miliónů korun. Favorit vyrobil předloni 14 816 kol, zatímco v roce 1996 vyráběl asi 70 tisíc kol. Dluhy Favoritu podle návrhu na konkurs zatím představují 150 miliónů korun, z toho pohledávky České konsolidační agentury činí 110 miliónů.

Byly krachy nutné?

Podle Marcela Wintera, majitele firmy WMC, která se specializuje na obchod s V ietnamem,výrobci kol zkrachovat nemuseli, kdyby se jejich management zaměřil na vietnamský trh s téměř 80 miliony obyvatel, kde téměř polovina lidí používá jízdní kola a naše jízdní kola mají v tomto teritoriu velmi dobrý zvuk a tradici. "Při jedné z mých návštěv Vietnamu mi náměstek ředitele odboru plánování a investic Hočiminova Města, bývalého Saigonu, pan Nguyen Dinh Mai řekl: Proč k nám nedovážíte jízdní kola Favorit? Já když jsem skončil studium na vysoké škole v Brně, tak jsem si koupil toto jízdní kolo a mám je po návratu do Vietnamu dodnes a jsem s ním moc spokojený. Vaše jízdní kola se k nám nedováží a jsou mnohem kvalitnější i lepší než ukrajinská, či ruská, kterých se k nám ročně doveze za několik milionů amerických dolarů. Proč u nás nezaložíte společný podnik na výrobu vašich jízdních kol ?" Možná, že by to tuzemští výrobci kol mohli zkusit. Otázkou však je, zda by byli v tamní konkurenci schopni obstát, když se jim to nepodařilo ani u nás.

Autor: 
18.12.2001 ( )

Komentáře

ja taky ne

to sem jeste nevidel

Myslím, že produkce favoritu- rokycany stále dokázala vytvářet kvalitní kola (a to zejména horská kola). Problém podle mě byl jen v nedostatečné, nebo žádné reklamě a špatném kontaktu s prodejnami. Chyba jednoho špatného oddělení marketingu zavynila krach celého podniku.

Přidat komentář

CAPTCHA
Tato otázka je na ochranu proti spamu.
Obrázkové CAPTCHA
Vložte znaky zobrazené na obrázku.